A vacsora tálalva – Jó étvágyat

Olvasási idő: 5 perc

Nincs is annál szebb látvány, mint amikor valaki éhes és megpillant egy stílusosan elrendezett étel-kompozíciót a tányéron. A tökéletes forma találkozik a tökéletes színekkel, a tökéletes íz pedig a tökéletes illattal. Szinte már nem is kívánhatnánk ennél többet. Szinte!

A sznob gasztronómia margójára

Elég egy jól tálalt “semmi” egy rusztikusnak tűnő középszerű tényér és evőeszközök, majd egy jól elkattintott fénykép. Már mehet is a haveroknak megosztásra. Mostanra eljutott oda az életünk, hogy enni sem lehet nyugodtan, anélkül, hogy hivalkodni akarnánk vele, azt posztolni kell a közösségi médián. Mindezt miért? Azért, hogy lehetőleg minél többen megcsodálhassák aznapi vacsoramenünket.

Mi ne legyen az ételben?

Kalória

Nem kell az üzemanyag, úgy is fittek vagyunk. A nagy hadd el hadd közepette a felesleges kalóriák elleni küzdelemben, csak azt felejtik el a legtöbben, hogy a szénhidrát a szervezet “üzemanyaga”. Igen népszerű lett az az elképzelés, hogy megpróbálják a nulla közelébe redukálni a napi szénhidrát bevitelüket, ezáltal drasztikusan csökkentve az elfogyasztott kalóriák számát. Igen ám, csak arról feledkeznek meg, hogy ez esetben növelt fehérjével és “jó” zsírokkal kellene számolni.

Zsír

Miért is enne valaki zsírt, hiszen úgy sem fogyaszt annyi nem vízben oldódó vitamint, hogy szükségesé váljon azok felszívódása miatt. Az emberek többsége tévesen gondolkodik a zsírokról. Azt hiszik csak károsak lehetnek és nem kívánatosak az étrendben. Pedig a zsíroknak két fajtája van a “rossz”, amit a legtöbben tömnek magukba, és a “jó” zsírok, amit nem tudnak megkülönböztetni nem kívánatos rokonától. Ez utóbit telített zsírsavaknak szokás nevezni. Ide tartozik az omega 3 is.

Cukor (hozzáadott)

Ha valami nem tartalmaz hozzáadott cukrot, attól még lehet egy kalóriabomba. Csupán nem lett megspékelve pluszba, hogy édeskésebb legyen az íze. Ide tartozik a legtöbb gyümölcs, amit diéták alatt előszerettel fogyasztanak, hiszen egy hatalmas vitaminforrásról van szó, így az bármilyen mennyiségben csak is jó lehet, nem igaz?!

A só összeszűkíti az ereket. Persze egyébként edzések alatt vagy csupán egy forró nyári napon igen nagy mennyiséget tudunk veszíteni belőle. De attól még ez sem kell nekünk. Ugyan minek is, csupán az egészség megőrzéséhez és a normál elektrolitszint fenntartásához szükséges. A számtalan kémiai folyamatot nem is említve, amiben szerepet játszik szervezetünk normál működése során.

Semmi állati eredetű, mert ugye tudjuk az “undi”

Na ez aztán szóba sem jöhet. Miért is fogyasztanánk el azt, ami felépíti a szöveteinket. A társadalom szerencsére már kezd ráébredni, hogy nem vagyunk barbárok és életben lehet maradni a másik élőlény elfogyasztása nélkül is.

Igen, életben lehet maradni. De az minőségben már nem lesz ugyan olyan.

Bármennyire is túlhaladottnak érzik sokan magukat, attól még az elmúlt néhány évben az ember nem változott annyit az röpke 3-4 évtizedes evolúciója alatt, hogy növényevő állattá váljon.

Legyen GMO mentes

Talán ez az a pont, ami elfogatható. A genetikailg módosított organizmus, röviden GMO mentes élelmiszerek egészségesebbek.

Vagy mégsem?!

Attól, hogy valaminek a génkészeltét módosították még nem lesz egészségtelen, csak viszontagságosabb körülmények között is termeszthető. A világ élelmiszerellátása megoldhatatlan lenne ilyen takarmánynövények nélkül. Túl a 7 és fél milliárdodik ember megszületésén már nem igazán válogathatunk ezen a téren.

Merészebbeknek paleo

Egyre hódit az az őrült elképzelés, hogy semmit ne együnk meg, ami nem állt paleolitikum idején rendelkezésre az akkori emberek számára. Azok elképzelése szerint, akik így kívánják megoldani az élelmezésüket semmi, a modernebb időkből származót nem fogyasztanak el. Ide tartozik még olyan hétköznapi, eléggé nehezen kizárható termék is, mint a tojás vagy a tejtermékek, de akár a növényi margarin is.

Mi legyen benne?

Most, hogy már sótlan, zsírszegény, szénhidrát csökkentet, GMO mentes és vega vacsoránk lesz, nézzük meg a még felhasználható hozzávalókat. Az alábbiakban sorra veszem, azokat az összetevőket, aminek mindenképpen benne kell lennie a haladó gondolkodású étrendben.

Képmutatás, hogy jól fessen a posztokon

Egy semmit mondó, a szükséges tápanyagokat csak nyomokban tartalmazható, ám igen dekoratív és különféle tündérmesékkel körített étel a fényképen mesésen mutat.

Arrogancia, hogy többnek tűnjön, mint ami

Egy jó nagy adag felfuvalkodottság is szükséges hozzá, hogy jóval többnek lehessen beállítani, mint ami valójában. Akárcsak egy hatalmas habos torta, ami jóval többnek tűnik, mint alatta a tészta, közben pedig csak levegős, könnyű hab a felszínen az egész.

Szánalom, hogy sajnálják, mert az már majdnem a szeretet

Ha sajnálatot ébresztünk a közösségben, amiben nap, mint nap mozgunk, akkor majd szeretni fognak. Ehhez elegendő úgy beállítani a diétájukat, hogy szükségből kényszerültek rá. Mivel túlsúllyal küzdenek, kardiovaszkuláris gondjaik vannak, esetleg megváltozott májfunkció zavar, vesekárosodás vagy cukorbetegség

Lássuk be ezek többnyire mind a helytelen táplálkozás következményei, amik kezdeti stádiumban még az étrend módosításával bizonyos szinten korrigálhatóak lehetnek.

Visszatérve a szánalom-szeretet kettősségére. Bizonyos körökben a szeretet, a gyengédség és az érzelmes magatartás már a gyengeség és a sebezhetőség szinonimájává vált. Így igyekeznek mindent megtenni, hogy azt a gyanút még fel sem keltsék társaikban, hogy nekik is ilyen érzelmeik vannak, de legfőképpen nem azt, hogy szükségük is lenne rá. Így nem maradt más, mint a szánalom, ugyanis, akit szánnak azzal kedvesebbek és toleránsabbak.

Hát ez már tényleg majdnem olyan, mint a szeretet…

A cikk egy személyes véleményen alapuló leírás. Semmiképpen sem tekinthető szakszerű orvosi tanácsadásnak és nem tesz javaslatot semmilyen betegség kezelésére sem.

Kép: Unsplash

Ha tetszett, a bejegyzés, akkor oszd meg ismerőseiddel, barátaiddal. Véleményed, mondani valód van a témával kapcsolatban? Ne habozz, hagyj kommentet a bejegyzés alatt, vagy reagálj másokéra.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük